Kita buat dulu. ~ Ceritaejoy Kita buat dulu. - Ceritaejoy

Kita buat dulu.

10:53 PG


Income Dari Blog. Dunia blogging di malaysia semakin meriah dengan pertumbuhan ramai blogger-blogger baru yang hebat dan mantap! Ini membuktikan, blog kini menjadi antara medium penting kepada masyarakat malaysia. Tak kurang juga menjadi medium pendapatan kepada pemiliknya. Ramai blogger yang dah Dapat Duit Dari Blog.

Namun, fokus aku kali ini adalah, pada mereka yang mengharapkan atau dalam kata mudahnya, lebih kepada paksaan kepada pengunjung untuk memberikan mereka wang. Mungkin bahasa aku sedikit kasar di situ, tetapi inilah hakikatnya. Bukankah ianya milik pengunjung samada mahu memberikan wang atau tidak?

Sebelum aku pergi lebih detail kepada ceritaejoy hari ini, meh aku ceritakan, Cara Mendapatkan Income Dari Blog. Antara cara yang paling mudah adalah memasang iklan di blog. Dan sumber pendapatan pemilik blog diperolehi daripada "click" pengunjung pada iklan-iklan yang ada. Antara iklan yang terkenal adalah adsense, nuffnang dan 8share.

Baik. Macam yang aku cakap tadi, sumber pendapatan pemilik blog adalah daripada "click" pengunjung. Jadinya, ada pemilik blog yang pada aku, memaksa pengunjung untuk click iklan mereka. Dan ianya pernah terjadi kepada aku! Bilamana aku menerima soalan daripada pemilik blog yang bertanyakan, adakah aku sudah klik iklan di blog beliau.

Ok. Terus terang aku cakap, aku tak kisah pun kalau nak klik iklan yang ada pada blog rakan-rakan aku sebanyak mana pun. Sebabnya hanya 1, aku tidak perlu mengeluarkan barang sesen pun. Kita faham, bukan semua orang nak keluarkan wang mereka untuk kasi pada orang lain. Mungkin mereka takut jadi miskin. Tapi kalau tak perlu keluarkan apa-apa, pun tak boleh nak kasi juga, ini aku kurang faham. Aku tidak maksudkan sesiapa ya dengan ayat ini, aku menulis secara terbuka.

Aku lebih gemarkan konsep kita buat dulu. Maksudnya, kalau kita nak orang klik iklan kita, kita perlu klik iklan orang dulu. Mudah sahaja konsepnya kan? Kalau kita rajin klik iklan rakan blogger malaysia yang lain, tak mustahil ramai pengunjung yang akan singgah, dan klik iklan korang pulak. Sama halnya dengan sedekah. Jika kita rajin bersedekah, insyaAllah, harta yang kita ada semakin berkembang. InsyaAllah.

Yang sebenarnya, dalam bentuk apa pun, kita perlu lakukan dahulu. Contohnya, kita mahu orang sentiasa berkata baik dengan kita, tetapi kita sendiri kerap berkata kasar dengan orang lain, apakah kita akan memperolehi apa yang kita inginkan? Sudah tentu tidak bukan? Jadinya, kita buat dulu, insyaAllah, apa sahaja yang kita inginkan, akan datang dengan sendirinya.

Ok?

You Might Also Like

0 comments

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com