Pengasingan sisa pepejal di rumah. - ceritaejoy

Pengasingan sisa pepejal di rumah.

4:44 PTG

Pengasingan sisa pepejal di rumah. Bermula 1 september 2015, iaitu semalam, kerajaan malaysia telah mewajibkan seluruh isi rumah di malaysia untuk mengasingkan sisa pepejal *dalam kata mudahnya ,sampah*. Ini bermakna, kita perlu mengasingkan sampah yang ingin dibuang, tidak seperti sebelum ini yang mana kita campurkan kesemua jenis sampah di dalam 1 tong.


Soalan lazim mengenai jenis-jenis pengasingan.

Apa yang perlu di asingkan? Dalam kepala aku, bila dengar akan perlaksanaan ini, apa yang perlu diasingkan adalah buangan makanan berlebihan, botol atau tin, pampers anak. Ha, sebab inilah antara kebanyakkan sisa pepejal yang ada di rumah aku.

Tetapi selepas baca info daripada laman web SWCORP. Sisa pepejal ini terbahagi kepada 2:

i) Kertas, plastik dan lain-lain bahan kitar semula (Kaca, seramik, tin aluminium/besi/logam,barang elektrik, bahan fabrik/kasut/getah/kulit dan sisa berbahaya)

ii) Sisa baki pula adalah sisa makanan, lampin pakai buang, dan sisa lain yang kotor.

Ini bermakna akan ada 2 sahajalah plastik di rumah. Tak semacam apa yang aku praktikkan di rumah semalam. Untuk pampers anak 1 plastik, untuk sisa makanan 1 plastik, botol-botol 1 plastik, dan lain-lain. 


Kenapa perlu asingkan sisa pepejal? 

Soalan ini bukan korang je yang tertanya-tanya, aku sendiri pun tertanya, kenapa tiba-tiba je kena asingkan sampah? Kenapa sebelum ini tak perlu buat pun? Kan? Kan?

Ini jawapan yang diberikan pihak kerajaan. Mengurangkan peruntukkan wang negara untuk melupuskan sisa pepejal. Ha. Itu alasannya. Dan di terangkan lagi dengan, proses pengasingan sisa pepejal di rumah ini mampu mengurangkan jumlah sisa pepejal yang di hantar ke tapak perlupusan sampah dan membantu meningkatkan jangka hayat tapak perlupusan tersebut.

Bila kita dah asingkan sisa pepejal kat rumah, kos untuk mengasingkan sisa pepejal itu dapat dikurangkan, Kalau sebelum ini, mereka perlu keluarkan belanja dan ambil masa untuk asingkan, tetapi selepas daripada perlaksanaan ini, hanya sisa pepejal yang tidak boleh di kitar semula sahaja akan di hantar ke tapak perlupusan sampah. Ha, faham tak? Harap-harap faham la ye. Hehehe.

Adakah penduduk akan dibekalkan dengan plastik sampah khas?

Ya! Soalan ini bermain-main di dalam fikiran aku. Kita di arahkan untuk melakukan pengasingan sisa pepejal di rumah. Ok. Memang kita akan buat, masalahnya sekarang, adakah kita akan dibekalkan plastik sampah khas, atau mungkin tong sampah khas. Jawapan yang diberikan ini mungkin mengembirakan hati anda semua *termasuklah aku*. Kita tidak akan dibekalkan dengan apa-apa dan dikehendaki menyediakan sendiri plastik sampah bagi tujuan pengasingan ini. Yeah! Suka tak? Suka kan? Kan? Hmmm.

Lagi ada soalan tak? Hehe. Dah macam aku wakil pihak kerajaan pula kan? hehehe. Sebenarnya banyak lagi persoalan yang timbul, macam contoh mereka yang duduk di apartment atau kondo, macamana proses pengasingan mahu dilakukan. Kemudian, bahan kitar semula yang dikumpulkan, adakah boleh dijual atau orang lain datang ambil bahan kitar semula yang telah kita kumpulkan dirumah? Ini hanyalah beberapa persoalan.


Apa yang boleh aku kongsikan adalah, jika korang mempunyai soalan, yang mungkin tidak terjawab di blog ceritaejoy ini, korang boleh klik dekat sini : swcorp. InsyaAllah, semua soalan telah terjawab di situ. Kena rajin bacalah ye. Hehehe. Akhir kata dari aku, marilah bersama-sama menjaga kebersihan negara kita dan mewujudkan suasana bersih dan harmoni. Dengan itu, rakyat malaysia lebih sihat dan cergas. Jap, ada kaitan tak? Wahahahaha. Ok, terima kasih kerana sudi baca dan singgah ke blog ceritaejoy ya! Daa~

You Might Also Like

3 comments

  1. Rasanya Penang xpayah kena buat lagik... Hehe

    BalasPadam
  2. Baru2 ni ada gak dapat surat mengenai hal ni...Elok gak asingkan ..

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email