Kenapa umat islam tak boleh makan babi. - ceritaejoy

Kenapa umat islam tak boleh makan babi.

11:19 PG


Kenapa umat islam tak boleh makan babi|Hai, dah kenapalah tajuk entry aku kali ni kan? Semacam pulak bunyinya. Kalau takda apa-apa, takkanlah aku saja-saja nak bercerita dalam blog ni kan? Mestilah ada sebabnya. Baik, terus terang, aku ada kawan yang makan babi walaupun dia islam. Islam mungkin hanya pada namanya sahaja tetapi tidak pada dirinya. Kita dah tegur, dia tetap dengan dirinya, tidak apalah. Azab Allah sememangnya tidak tertanggung oleh sesiapa pun, yang hidup pastinya akan mati. Semoga beliau sempat bertaubat sebelum menemui ajal.

Baik. Kenapa umat islam tak boleh makan babi?  Sebelum apa-apa, kita baca dulu ayat ini:


"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atasmu (memakan) bangkai, darah, daging babi dan apa yang disembelih dengan menyebut nama selain Allah; tetapi barangsiapa yang terpaksa memakannya dengan tidak menganiaya dan tidak pula melampaui batas, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(QS. 16:115)"


"Katakanlah: "Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi - kerana sesungguhnya semua itu kotor - atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa, sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".(QS. 6:145)"

Kalau kita baca ayat di atas, ia menerangkan bahawa, babi atau khinzir itu adalah tergolong dalam haiwan yang kotor. Bila kita cakap kotor sahaja, pasti ada ayat-ayat yang soalan seperti ini:


"Kalau babi itu dibela, dijaga kawasan kandangnya dan diberikan makanan yang paling bagus, apakah ia tetap kotor?"

Kalau bersih, apakah ianya boleh dimakan? Mungkin ada agama lain yang membenarkan umatnya untuk makan babi, tetapi Kenapa umat islam tak boleh makan babi?

Ini adalah jawapan kepada kandang yang bersih tadi ye. Jika benar sekalipun kandang belaan babi itu bersih seperti hotel 5 bintang, tetapi haiwan yang bernama babi itu tetap sama. Bersih macamana sekalipun, haiwan ini tetap akan memakan semula najisnya dan kotoran itu akan dirembeskan ke daging mereka. Bukankah bunyinya sangat kotor?

Dan ini adalah di antara sebab yang terkuat kenapa umat islam tak boleh makan babi.

1. Babi adalah rumah bagi penyakit. Terdapat banyak cacing dan virus pada tubuh babi. Antaranya adalah Tapeworm (Taenia solium), spiral worms (Trichinella spiralis), Hookworm (Ancylostoma duodenale), lung flukes (Paragonimus pulmonary), intestinal worms (Fasciolopsis Buski), Schistosoma worms (japonicum), Bacteria Tuberculosis (TB), cholera bacteria (Salmonella choleraesuis), Brucellosis suis bacteria, virus of smallpox (Small pox), sores Virus (scabies), Balantidium coli protozoan parasite, a protozoan parasite Toxoplasma gondii.

2. Daging babi sangat empuk. Ya, bila aku tanya, daging babi tu sedap ke, jawapan sahabat aku tu, huhuhu. Lebih sedap dari daging yang lain. Itu yang dia tahu, apa yang beliau tidak tahu adalah, Daging babi sangat sukar di hadam! Ya! Sangat sukar. Dan oleh yang demikian, daging ini tidak memberi manfaat pada tubuh dan mungkin boleh merosakkan tubuh untuk jangka masa yang panjang.

3. Penyebab kepada kanser usus. Memakan daging babi yang telah tercemar dengan cacing boleh menyebabkan peningkatan kolestrol dan melambatkan penguraian protein dalam tubuh badan manusia. 

Ini di antara 3 sebab Kenapa umat islam tak boleh makan babi. Sebenarnya banyak keburukan yang boleh dihidapi pemakan daging ini. Apa yang perlu anda tahu adalah, babi adalah binatang yang paling kotor dan rakus. Haiwan ini sangat gemar makan bangkai dan juga najisnya sendiri. Selain itu haiwan ini juga sangat suka berada di tempat kotor dan basah. Untuk memuaskan sifat rakusnya, selepas tidak ada apa lagi yang hendak di makan, babi akan memuntahkan isi perutnya dan kemudiannya akan memakannya semula. 

Inilah sebab Kenapa umat islam tak boleh makan babi. Islam mengalakkan umatnya untuk memilih makanan yang bersih. Ini kerana, makanan yang bersih akan memberikan tubuh badan yang sihat dan bebas dari penyakit. Semoga sahabatku itu terbacalah entry aku ini, InsyaAllah.

You Might Also Like

2 comments

  1. Yes betul, Allah haramkan bersebab.. tq dengan ilmu ni..")

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email