Doa tanpa usaha. - ceritaejoy

Doa tanpa usaha.

9:21 PG


Doa tanpa usaha|Aku tak tahu dari mana aku nak mulakan ceritaejoy berkaitan tajuk entry aku ni. Kadang-kadang aku malas nak mukadimah bagai untuk memulakan cerita. Jadinya, aku terus jelah dengan point aku ya.

Doa tanpa usaha pada aku hanyalah sia-sia. Kerana apa? Ianya ibarat kita tulis impian kita untuk jadi kaya di dalam buku dan kemudian simpan buku tu dalam almari. Lansung tiada usaha. Apakah ianya akan menjadi kenyataan?

Aku tidak menidakkan kelebihan berdoa. Betul, memohon kepada yang maha esa adalah jalan yang terbaik daripada meminta-minta dari orang lain. Tetapi perlulah disertakan dengan usaha. Bukan duduk diam je. Allah suruh kita berusaha, bila ada usaha, apa yang anda inginkan pasti berhasil. Betul tak? Takkan nak tunggu je bulan jatuh ke riba? *Kenapa mesti bulan? Bukan bintang jatuh ke riba ek?*

Berapa ramai yang kaya dengan hanya duduk diam sahaja? Janganlah cerita pasal main no ekor pula. Ada yang menang beribu atau berjuta, berapa lama duit itu mampu bertahan? Akhirnya kembali kepada kehidupan asal. Sebab apa? Sebab tiada keberkatan dalam duit tu. Doa tanpa usaha ni hanya sia-sia jika duduk diam sahaja.

Kalau bukak cerita pasal cari keberkatan dalam kewangan, rasanya lagi panjang boleh diceritakan, tapi itu bukan fokus aku, fokus aku adalah doa tanpa usaha untuk menjadi seperti apa yang anda inginkan hanyalah 1 impian yang hanya bermain di dalam fikiran seseorang tu. Ianya tidak diterjemahkan ke dalam kehidupan sebenar. Macam angan-angan.

Kemudian berdoa itu biarlah betul. Biarlah di dalam keadaan suci. Barulah mudah di dengar yang maha esa. Bukan berdoa dalam laman sosial di waktu pagi, jam 0900, tapi waktu solat subuh masih berdengkur. Macam mana rezeki nak mudah masuk. Kan? Jangan hanya berdoa tapi tanpa usaha. Ia hanyalah perbuatan sia-sia. Biarlah berdoa beserta usaha. Barulah segalanya menjadi kenyataan. InsyaAllah.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email