Cara menghilangkan rasa takut bercakap. - ceritaejoy

Cara menghilangkan rasa takut bercakap.

8:53 PG


Cara menghilangkan rasa takut bercakap. Perasaan takut dan gementar sebelum bercakap di khayalak ramai merupakan perkara biasa hampir kepada semua orang. Jika perasaan gementar itu sedikit, itu normal, tetapi jika ianya berlebihan, ia perlu di kawal dengan segera. Perasaan cemas ini perlu diberi perhatian. “Public speaking” adalah 1 kemahiran dan ianya boleh di pelajari. Ya! Disini! Di blog ceritaejoy ini, dalam siri motivasi, anda boleh mempelajari 8 cara yang boleh membantu anda menghilangkan rasa takut untuk bercakap di khalayak ramai.


Tips hilangkan rasa takut bercakap di khalayak ramai.


#1 Belajar dari mentor.

Salah satu cara untuk anda belajar adalah dengan menonton video mereka yang pakar di dalam bidang pengucapan umum (Public speaking).  Kerap menonton video mereka dan cuba ambil beberapa tips penting.

#2 Buat kajian mengenai topik anda.

Anda perlu menjadi teliti dan melakukan penyelidikan dengan topik yang ingin anda sampaikan. Apabila semua perkara di dalam gengaman anda, secara automatiknya, tahap keyakinan anda akan meningkat.

#3 Keyword utama topik.

Sediakan nota kecil dan tulis keyword utama topik anda. Ini sangat membantu anda di dalam memberi tumpuan kepada apa yang ingin anda sampaikan.

#4 Latihan yang berterusan

Latihan yang berterusan mampu memberi anda keyakinan yang tinggi di dalam menjadi penyampai/penceramah yang hebat.

#5 Bertenang dan sentiasa tersenyum.

Jangan biarkan ketakutan mengambil alih tubuh anda. Sentiasa mengukir senyuman. Jika anda sentiasa tersenyum, penonton juga akan melakukan perkara yang sama kepada anda.

#6 Hubungan mata.

Hubungan mata secara langsung dengan penonton adalah sangat penting. Jangan sesekali memandang ke bawah semasa bercakap dengan penonton kerana ini akan mengambarkan tahap keyakinan anda yang lemah.

#7 Tone suara yang kuat dan keyakinan.

Tone suara yang bertenaga juga mampu meningkatkan tahap keyakinan anda. Jadi pelajari teknik suara yang sesuai ketika berhubungan dengan orang ramai.

#8 Klimaks yang berkesan.

Pengakhiran pengucapan adalah sangat penting. Oleh itu, berikan klimaks yang besar dan berkuasa di akhir pengucapan anda!

Jadi inilah Cara menghilangkan rasa takut bercakap di khalayak ramai. Dengan mempraktikan 8 cara di atas, anda mampu menghilangkan rasa takut sekaligus boleh menjadikan anda antara yang terbaik daripada yang terbaik. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda. Selamat mencuba dan terima kasih kerana sudi meluangkan masa singgah ke blog ceritaejoy.

Tercari-cari telekung selesa, mudah di pakai dan moden? Boleh cari di sini: Telekung reehans pilihan muslimah.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email