Bahayanya comfort zone. - ceritaejoy

Bahayanya comfort zone.

2:58 PTG


Bahayanya comfort zone|Ramai daripada kita *mungkin* sangat selesa berada di dalam comfort zone. Tetapi tahukah kalian semua akan bahayanya comfort zone ini? Sebelum aku mula membebel panjang perihal perkara ni, jom kita ketahui apakah maksud comfort zone. Ianya bermaksud "tempat atau keadaan di mana seseorang berasa selamat atau selesa dan tanpa tekanan".

Dalam bahasa mudah, situasi selamat bagi seseorang. Contohnya seorang pekerja yang makan gaji. Mula kerja dari awal pagi hingga ke lewat petang, dari awal bulan hingga hujung bulan. Dan di pengakhirannya dapat wang gaji, gunakan untuk segalanya dan kembali bekerja semula. Ini yang dimaksudkan dengan comfort zone. Jika dilihat, bunyinya semacam kehidupan selesa, tetapi ramai yang tidak sedar akan bahayanya comfort zone ini.


Mungkin ada yang cakap, mereka sudahpun bekerja selama berpuluh tahun tanpa ada masalah. Ya! memang benar, mungkin anda benar-benar selamat berada di dalam kehidupan selesa anda. Mungkin juga anda tidak diuji dan mungkin juga anda sudah benar-benar bersedia dengan pelbagai kemungkinan. Anda sememang hebat kerana anda sudah sedia maklum akan bahayanya comfort zone ini. Soalannya, bagaimana dengan mereka yang tidak bersedia?

Apa yang cuba aku sampaikan adalah, mereka yang hanya berharap dengan apa yang mereka dapat. Jumlah amaun yang mereka dapat setiap bulan adalah sama. Yang mana digunakan untuk hampir pada setiap perkara. Disinilah bahayanya comfort zone. Bahaya jika "sesuatu" terjadi kepada diri dan pekerjaan mereka. Ini adalah perkara yang tidak dijangka.

Katakan mereka mengalami kehilangan upaya ataupun syarikat tempat mereka bekerja mengalami kerugian teruk yang mana boleh menjejaskan pekerjaan mereka. Apa yang bakal terjadi kepada mereka yang tidak bersedia ini? Sudah pasti 1 masalah yang lebih besar akan wujud. Inilah bahayanya comfort zone.

Tidak salah untuk anda kekal berada di dalam keadaan selesa anda. Tetapi kata orang, sediakan payung sebelum hujan, kerana langit tak selalunya cerah. Aku teringat kata-kata seorang pakar motivasi, yang mana katanya, kita perlu menyediakan simpanan sekurang-kurang 3 bulan perbelajaan bulanan kita. Ini kerana, jika berlaku apa-apa, kita mampu untuk terus hidup selama 3 bulan tanpa pendapatan dari pekerjaan kita. Soalannya, adakah semua orang mempunyai simpanan sebanyak ini? Inilah Bahayanya comfort zone.

You Might Also Like

1 comments

  1. jangan pernah merasa selesa dengan comfort zone....

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email