• Breaking News

    23 Julai 2015

    Tidak bersemangat untuk bekerja selepas cuti panjang? Sila baca #5.

    Tidak bersemangat untuk bekerja selepas cuti panjang?|Ini adalah perkara biasa selepas habis cuti panjang. Kebiasaannya pada musim perayaan. Yelah, dah seronok bercuti panjang, kemudian masuk kerja, banyak perkara yang bermain di minda kita. Ianya mungkin samada ingin sambung cuti atau malas untuk buat apa sahaja kerja dalam masa beberapa hari bekerja *entry ini khas untuk diri aku juga*hehehehe. Jadinya, jom baca tips untuk kembali bersemangat selepas pulang dari cuti panjang.

    1. Anggap ianya sebagai kenangan.

    Ya. Anggap yang berlalu itu sebagai kenangan. Bila kita memikirkan kenangan indah kita semasa cuti panjang, mood bercuti itu akan terbawa sekali. Perkara ini sudah pasti akan membuatkan kita tidak bersemangat untuk bekerja. Jadi, lupakan apa yang sudah berlaku dan bersemangatlah untuk bekerja. yeah!

    2. Banyak perkara yang perlu di selesaikan.

    Bila ada banyak perkara atau kerja yang mesti kita selesaikan, secara automatik, mood bercuti itu akan hilang dengan sendirinya. Pernah juga aku berhadapan dengan mereka yang terlalu banyak kerja hinggakan sanggup tidur di syarikat semata-mata tidak cukup masa untuk selesaikan kerja mereka. *tak perlulah kita sampai ke tahap ini ya*hehehe. 

    3. Fikirkan impian anda yang belum terlaksana.

    Ya. Pasti anda ada impian anda yang tersendiri bukan. Ianya mungkin dalam bentuk percutian, kenderaan atau sebagainya yang ingin anda capai melalui pendapatan anda (Pekerjaan anda) jadi, fikirkan semula tentang perkara itu dan pasti semangat untuk anda bekerja anda kembali datang. Bersemangatlah! Go! Go!

    Lihat apa yang 7 orang anak muda ini lakukan untuk tunjukkan kerinduan mereka kepada keluarga.

    4. Fikirkan tentang anak-anak, keluarga dan sesiapa yang penting dalam hidup anda.

    Ya. Ini yang biasa aku lakukan. Aku bekerja bukan untuk diri aku sahaja. Malah untuk mereka yang berada di sekeliling aku. Selalu fikirkan tentang mereka yang berada di sekeliling mereka dan pasti semangat bekerja itu akan meluak-luak. 

    5. Kerja anda adalah 1 amanah.

    Setiap pekerja pasti memikul tanggungjawab dan amanah masing-masing. Apabila memikirkan tentang amanah yang di beri, ia haruslah di uruskan dengan baik. Amanah bukanlah suatu perkara yang mudah. Jadi, fikirkan semula tentang amanah yang telah diberikan kepada anda.

    Jadi inilah antara tips untuk kembali bersemangat selepas pulang dari cuti panjang yang dapat aku kongsikan dalam blog ceritaejoy ini. Semoga ianya dapat mengembalikan semangat korang supaya kembali aktif bekerja. Tak gitu? Hehehe.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

    Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

    Blogger Malaysia