Kad raya sudah pupus? - Ceritaejoy

Header Ads

Booking.com

Kad raya sudah pupus?

Kad raya sudah pupus?|Fenomena kad raya sudah semakin di lupakan. Jika ada pun, mungkin tidak semeriah dahulu. Kalau dulu, pasti seronok mengumpul kad raya yang di hantar kenalan. Yang kemudiannya, digantung dan dijadikan perhiasaan di pagi raya. Indahnya raya waktu dahulu.

Sekarang, segala macam ucapan hanya melalui media sosial. Lagi hebat jika ianyanya di ucapkan di corong radio dan televisyen. Habis setakat itu sahaja. Tiada kenangan yang boleh di abadikan. Anak-anak kecil lebih kepada gadget yang datangnya daripada ibubapa sendiri. Mereka sendiri kurang pasti apakah sebenarnya hari raya aidilfitri ini.

Mungkin ramai yang ternanti-nanti apakah wayang gambar yang terbaru. Ataupun rancangan menarik di kaca televisyen. Kalau dulunya, aku adik beradik di paksa ikut oleh kedua orang tua aku, ke rumah saudara mara kami. Memang aku sangat memberontak ketika itu. Tapi sekarang aku faham kenapa perlu perkara sedemikian.

Zaman sekarang, semuanya dihujung jari. Tanya kabar melalui media sosial, lihat keadaan saudara mara juga melalui media sosial. Bila mana ramai yang berkumpul? Bila tubuh kaku tidak bernyawa. Waktu itulah baru nak kenal saudara mara. Yang sebelum ini adalah "rakan-rakan" mereka. Hari raya aidilfitrilah yang merupakan hari dimana saudara mara berkumpul. Disinilah harinya kita mengenali antara satu sama lain.

Aku teringat sewaktu aku kecil, yang mana ibu aku meminta aku mencari sekeping kad raya. Yang ingin dihantarkan kepada rakannya nun jauh di sana, sabah. Yang menjadi suatu keseronokan adalah bila rakannya itu, balas semula kad raya ibu aku tu *setahun selepas ibu aku hantar*. Sampai sekarang ibu aku simpan kad raya tu. Bertapa bernilainya kad itu pada beliau. Cuba bayangkan jika yang dihantar itu adalah dalam bentuk mesej di media sosial. Sudah pasti ianya akan di padam kelak. Kan?

Orang-orang muda mungkin dah tak merasa seronoknya raya dengan kad raya ni. Tak keterlaluan untuk aku katakan yang kad raya dah semakin pupus. Mungkin 1 hari nanti, orang dah tak kenal lagi dengan kad raya ni. Dan ianya akan menjadi kenangan sahaja. Hmm
loading...

2 ulasan:

  1. salam. tul tu. sekarang dah kurang penggunaan kad raya. tambahan pula zaman teknologi terkini. semua pantas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah takda kenangan lagi dah musim raya. Hmm

      Padam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com