Dosa yang tidak berhenti mengalir. - ceritaejoy

Dosa yang tidak berhenti mengalir.

3:01 PTG

Dosa yang tidak berhenti mengalir|Kebiasaan yang ramai orang suka kongsikan adalah, pahala yang sentiasa mengalir walaupun anda sudah meninggal dunia. Tetapi aku nak kongsikan pula dalam blog ceritaejoy ni, apakah dosa-dosa yang tidak berhenti mengalir tanpa kita semua sedari.

Media massa kini merupakan 1 keperluan kepada hampir semua orang. Boleh dikatakan semua orang wajib memilikinya. Ia adalah suatu ruangan perkongsian cerita atau gambar peribadi pemiliknya. Ia juga memiliki pengikutnya yang tersendiri. Tetapi tahukah anda yang media massa juga penyebab kepada dosa yang tidak berhenti mengalir masuk ke dalam diri kita?

Kalau kita tengok perihal maruah diri manusia ketika ini, boleh dikatakan ramai yang sudah hilang rasa malu. Gambar yang dikongsikan kadang-kadang terlalu "menyerlah". Dan mereka yang berkongsikan gambar sopan dan santun, dikatakan ketinggalan zaman. Manusia berlumba-lumba memperlihatkan tubuh mereka. Dan tanpa mereka sedari, bukan setakat pujian yang mereka terima, tetapi dosa. Inilah dosa yang tidak berhenti mengalir masuk ke dalam diri mereka.


Pernah aku berjumpa dengan 1 akuan instagram. Gambar profilenya sungguh manis bertudung. Layaknya perempuan melayu terakhir. Bila aku lihat ke dalam akaun gambarnya, lain pula hal nya. Gambar berbaju renang dengan caption "Baru beli baju dekat bla bla bla". Perkara pertama apabila melihat sesuatu gambar itu adalah kepada "likenya". Berapa ramai yang suka dengan gambar terbaru itu. Dan sedar atau tidak, ia mendedahkan auratnya dan di saksikan berpuluh, beratus atau beribu orang. Dan sedar atau tidak dosa akan mula dan tidak akan berhenti mengalir selagi mana ia berada di tempatnya.

Aku bukanlah sesiapa, Ustaz, guru agama atau alim ulama. Aku sekadar meluahkan apa yang berada di dalam fikiran aku. Tak usah cakap kaum hawa, kaum adam juga melakukan perkara yang sama. Banyak sebenarnya perkara yang antara kita sedar atau tidak, membawa kepada dosa yang tidak berhenti mengalir masuk ke dalam diri kita. Aku cuma sekadar mengambil 1 contoh daripadanya.

Selagi mana kita bernafas, elakkanlah daripada berkongsi perkara-perkara seperti itu. Kita sendiri tidak pasti, betapa siksanya hukuman yang bakal di tanggung sewaktu di akhirat kelak. Tiada seorang manusia pun yang kekal bernyawa. Semuanya pasti akan mati. Kerana kita semua telahpun lulus Syarat untuk mati.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email