Kenapa yang kaya makin kaya. - ceritaejoy

Kenapa yang kaya makin kaya.

9:02 PG

Kenapa yang kaya makin kaya|Semalam merupakan "tarikh keramat" bagi pekerja di Syarikat tempat aku bekerja. Tarikh di mana pembayaran bonus dilakukan. Bonus tahun ini, boleh dikatakan yang paling besar berbanding tahun-tahun sebelumnya. Alhamdulilah rezeki. Baik, apa kaitannya dengan tajuk entri aku kali ini? 

Golongan sederhana terbahagi kepada 2. Yang pertama lebih cenderung ke arah "mengembangkan" dan yang keduanya lebih ke arah "mengurangkan". Aku nak fokus kepada mereka yang berada dalam kelompok yang kedua. Kenapa? Kerana, golongan inilah yang paling banyak di kawasan atau sekitar aku.

Apabila golongan ini mendapat sejumlah wang yang banyak, mereka lebih cenderung untuk menghabiskannya dalam masa yang paling singkat. Contoh singkat, bonus masuk pagi hari, kalau boleh, pada sebelah malamnya juga, mereka ingin gunakan wang itu. Ha, nampak tak perasaan kurang sabar disitu?

Kenapa boleh jadi macam tu? Mereka beranggapan, wang yang mereka terima adalah atas hasil penat lelah mereka bekerja, jadi wang itu haruslah digunakan sehabis mungkin. Itu yang berada di dalam fikiran mereka. Tapi ada sesuatu yang mereka lupa. Mereka lupa bahawa apabila wang tersebut habis dalam sekelip mata sahaja, mereka akan kembali berhempas pulas, berpenat lelah, menghabiskan masa di tempat kerja untuk tempoh yang lama, hanya untuk kembali mencari wang. Di sinilah rahsia kenapa yang kaya menjadi semakin kaya dan yang miskin menjadi semakin miskin.

Kalau kita lihat kelompok manusia yang berkembang. Apabila mereka mendapat sejumlah wang yang banyak, mereka lebih cenderung berfikir, apakah satu bentuk cara untuk membolehkan mereka memperolehi wang yang lebih banyak. Wang yang mereka ada, mereka laburkan, atau buat modal perniagaan,yang sudah pasti akan membolehkan mereka memperolehi lebih banyak wang.

Kenapa aku cakap kebanyakkan rakan-rakan aku lebih kepada kelompok mengurangkan? Sebabnya, apabila mereka memperolehi wang mereka, perkara pertama yang mereka lakukan adalah, memilih lokasi makan beramai-ramai. Duit tengah banyakkan, haruslah makan seperti orang-orang kaya. Dan yang keduanya, shopping beramai-ramai. Konvoi berkereta ke shopping mall mewah dan beli apa yang mereka tidak mampu beli dengan wang gaji bulanan mereka.

Dan apa yang jadi apabila mereka selesai melakukan semua perkara? Mereka akan kembali bekerja seperti biasa dan kembali melakukan "pinjaman kewangan" apabila hampir hujung bulan. Bukankah lebih baik wang yang mereka ada itu, menjadi simpanan tetap mereka? Disinilah rahsia kenapa yang kaya menjadi semakin kaya.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email