Terima Kasih Polis Diraja Malaysia! - ceritaejoy

Terima Kasih Polis Diraja Malaysia!

12:24 PTG

Terima Kasih Polis DiRaja Malaysia|polismalaysia|ceritaejoy.

Fuh! Lain macam pulak tajuk entry aku kali ni kan? Apa yang polis malaysia dah buat sampai aku keluarkan entry Terima Kasih Polis DiRaja Malaysia ni. Ceritaejoy dibawah mungkin membawa kepada kemarahan atau ketidakpuashatian orang kepada aku, tapi aku bersyukur kerana tidak dikenakan tindakan. Alhamdulilah. Terima kasih sekali lagi kepada anggota polis diraja malaysia yang terlibat.

Ceritaejoy macamni, hujung minggu lepas, aku bawa keluarga aku keluar mencari kedai ubat sensei. Tujuannya adalah untuk cari ubat sakit kuning anak aku. Mana-mana ibubapa pun, pasti sedih kalau tengok anak kecil mereka asyik kena ambil darah je. Kalau tak sakit tak apalah kan, Hmm, kesian anak aku.

Nak dijadikan cerita, banyak kedai yang tutup. Dah kenapa kan? Boikot ke apa ni, semua kedai tutup? Merata aku cari. Jadi aku buat keputusan untuk bergerak lagi jauh dari kawasan tempat tinggal aku. Dan di sinilah bermulanya ceritaejoy, cerita kenapa aku mengucapkan terima kasih kepada polis diraja malaysia.

Roadtax kereta aku mati! Dah nampak kan ceritaejoy yang selanjutnya? Aku memang jarang guna satu jalan ni, nak dijadikan cerita jugak, aku guna lorong ni untuk ke jalan besar. Ada roadblock!!

Allahuakbar! Hanya Allah sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu. Awalnya, anggota yang bertugas di bahagian kanan pemandu tak perasan, dia dah lepaskan aku jalan, malangnya anggota sebelah kiri, perasan yang kereta aku roadtaxnya mati, apa lagi, kebahu jalanlah kita.

Memang dah nampak dah yang aku perlu keluarkan ratusan ringgit untuk bayar saman. Tapi sumpah! Aku langsung tak terniat nak rasuah atau sogok anggota polis berkenaan. Kalau pun anggota tersebut minta dengan aku, tetap aku tak akan beri.Biarlah kena saman, aku akan usahakan bayar saman tersebut.

Ok, dah cerita pasal saman, kenapa aku nak berterima kasih dekat polis diraja malaysia kan? Jom baca dialog antara aku dengan anggota polis tersebut.

Anggota Polis : Selamat pagi encik, boleh saya tengok lesen memandu dan kad pengenalan?

HI :  *keluarkan lesen memandu dan kad pengenalan. Lepas tu bagi kat anggota tu.

Anggota Polis : Roadtax encik dah lama mati ni. Ia merupakan kesalahan encik, memandu kenderaan di atas jalan raya tanpa cukai jalan.

HI : *Angguk tanda faham.

Anggota Polis : Saya terpaksa saman encik atas kesalahan ini.

HI : Baik encik. *Aku panggil encik jugak kat anggota polis ni.

Anggota polis tu dah keluarkan kertas saman tapi belum tulis apa-apa lagi.

Anggota Polis : Kenapa tak hidupkan roadtax encik? 

HI : Saya takda duit.

Anggota Polis : Aduh. * Sambil pandang muka aku. Encik kerja sorang ke? Wife tak kerja?

HI: Saya kerja sorang encik, Wife jadi suri rumah sepenuh masa.

Anggota polis : Aduh. Encik nak pergi mana sebenarnya ni? * Sambil berfikir nak saman aku ke tak. Kertas saman tu dah terbuka luas dah.

HI : Saya nak cari ubat untuk anak saya.

Anggota polis : Aduh . * Banyak kali aku dengar perkataan aduh dari mulut anggota ni. Anak encik umur berapa? Sakit apa?

HI : Anak saya sakit kuning. Umur baru 10hari.

Anggota polis : Aduh. * Sambil tunduk dan berfikir. Lama dia fikir. Encik ikut saya.

Anggota ni pergi ke kereta aku, lepas tu suruh aku tunjukkan anak aku. Aku pun tunjukkanlah. Memang betul pun aku memang nak cari ubat untuk anak aku.

Anggota polis : Hmm, Saya pun ada perasaan encik. Saya tahu memang susah hidup kalau suami sahaja yang bekerja. Lagi pulak encik baru dapat anak. Ini, encik nak cari ubat pulak untuk sakit anak encik. Ikut undang-undang, encik boleh dikenakan saman atas kesalahan encik. Tapi saya juga ada perasaan. Saya tahu kesusahan yang encik hadapi. Macamnilah, saya beri peluang kepada encik. Saya tak akan saman encik. Tapi encik perlu berusaha untuk hidupkan roadtax kereta encik. Kalau berlaku kemalangan, encik juga yang susah. Lagi pula encik bawa keluarga macam ni. Saya tak akan saman encik dan encik perlu berusaha untuk hidupkan cukai kenderaan encik. Ya.

HI : Baik encik. Saya faham encik. Terima kasih sangat-sangat encik. Terima kasih.

Ya Allah. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaan aku waktu tu. Bersyukur sangat-sangat. Bersyukur sebab aku tak kena saman dan bersyukur sebab jumpa anggota yang faham kesusahan yang aku hadapi. Alhamdulilah Ya Allah.

Sebenarnya bukan semua anggota polis ini teruk. Masih ada lagi anggota polis yang memahami kesusahan rakyat. Kerana apa? Kerana mereka juga mengalami perkara yang sama barangkali. Aku sangat-sangat akui, masih ada lagi anggota semacam ini. Dan bukan semuanya mengharapkan balasan seperti wang ringgit daripada orang awam.

Terima kasih sekali lagi kepada Polis Diraja Malaysia! Terima kasih!

Haffizul Iskandar.

You Might Also Like

1 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email