Bodoh sombong. - ceritaejoy

Bodoh sombong.

3:36 PTG

Bodoh sombong|Sedikit kasar bahasa aku petang-petang macamni. Ia sebenarnya kata-kata yang tepat untuk aku tujukan kepada seseorang. Baik. Apa maksud bodoh sombong? Mengikut pemahaman aku, bodoh sombong merujuk kepada mereka yang tidak tahu apa-apa, atau mereka yang sedang belajar tetapi tidak mahu belajar dengan mereka yang lebih pandai akan perkara itu. Mereka bukan tidak mahu belajar atas alasan kekurangan masa, tetapi kerana mereka merasakan ilmu yang mereka ada sudah benar-benar mencukupi.

Aku sangat pasti, golongan semacam ini juga ada di dalam kalangan rakan-rakan blogger malaysia semua. Kerana ianya bersifat umum. Mereka juga adalah "penyeri" di dalam sesuatu kumpulan mahupun organisasi. Betul kan?

Ok, siapa yang aku maksudkan dengan tajuk entry aku ni, bodoh sombong. Ada 2. Satunya adalah rakan sekerja yang baru dan satu lagi dalam kalangan blogger juga. Aku mulakan dengan rakan sekerja.

Seorang pekerja baru, membuat keputusan sendiri tanpa memaklumkan kepada team leader bertugas. Yang akhirnya memberi effect yang sangat besar, bukan sahaja di dalam production malahan department. Mungkin pada dia, ia hanyalah masalah kecil, tetapi sebaliknya berlaku, Ia di antara masalah yang sangat besar! Bila ditanya kenapa perkara seperti ini boleh berlaku, ia membandingkan masalah yang berlaku dengan masalah yang pernah berlaku di syarikat lama beliau. 

Ini yang dinamakan bodoh sombong. Pengalaman yang ada, tidak semuanya boleh digunakan di syarikat baru. Mungkin ada pengalaman yang sama, mungkin juga tidak sama. Tidak salah bertanya kepada mereka yang lebih lama bekerja. Kenapa perlu angkuh?

Untuk kes blogger pula. Ada blogger yang baru setahun jagung. Sangat sombong bertegur sapa dengan blogger-blogger otai tahap hokage. *aku bukan otai blogger, sebab aku pun masih belajar. Ada seorang blogger ni, cakap, "ahh, malas la aku nak tanya dia, buat apa, dalam internet banyak ilmu blog, belajar jelah". Hamboi bahasa ko.

Belajar sendirian dengan belajar dengan guru, lain caranya. Kalau dengan guru, kita silap, ada yang betulkan. Belajar sendirian, kita buat salah pun kita tak tahu. Ini namanya bodoh sombong. Buat apa nak angkuh sangat? Mereka dah terbukti berjaya, awak tu baru nak bergelar blogger berjaya.

Kurangkanlah sedikit ego awak tu. Ilmu tak pernah habis. Tak salah bertanya pada mereka yang lebih lama dan punya banyak ilmu. Belajar dengan mereka yang betul, mampu mengurangkan masa untuk anda berjaya. Kalau belajar sendirian, anda perlukan masa selama 10tahun untuk berjaya, belajar dengan guru, mungkin tempoh masa yang di ambil cuma 5 tahun.

Jadi, jangan angkuh dengan sedikit ilmu yang ada. Buang jauh-jauh sifat tu. Untuk berjaya dalam tempoh masa tertentu, belajarlah dengan guru. Jangan jadi bodoh sombong. Simpan sikit untuk masa depan.

You Might Also Like

3 comments

  1. sabaq..sabaq..tak apalah..biarlah mereka begitu...hihi..



    Jemput singgah ke blog saya:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha, ngah sabar la ni. Hehehhe. terbang ke blogmummyrifqiy..........

      Padam
  2. Huhu sshnya bila diri dah bodoh tapi sombong pulak..tak tahu nk ckp apa ngan manusia spti ini

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email