Pembeli penipu - ceritaejoy

Pembeli penipu

11:08 PG

Pembeli online penipu.

Assalamulaikum Dan Salam Sejahtera.

Pembeli penipu atau lebih tepatnya pembeli online penipu memang banyakkan dalam masyarakat kita. Dulu aku selalu dengar, sekarang aku pulak yang merasa. Sebenarnya, takdalah banyak mana pun, tapi, masih juga menipu kan?

Sebelum ni, wife aku cuma surirumah sepenuh masa. Tapi, disebabkan ingin menambah pendapatan keluarga, wife aku ada buat peniagaan kecil-kecilan, Menerima tempahan baju kurung untuk wanita dewasa dan kanak-kanak.

Dalam dunia yang serba maju ni, perniagaan bukan sekadar dalam dunia realiti, tapi juga dalam dunia online. Aku pun suka bisnes online ni. Mudah dan selesa. Sebabnya, kita pilih barang, buat bayaran dan barang sampai ke pintu rumah. Itu tanggapan biasa. Yang luar biasanya, kadang-kadang lain size yang diminta, lain pulak size yang sampai. Itu belum cerita cara penghantaran lagi. Ada sesetengah penghantar barang yang tidak memiliki etika langsung. Kita belum sempat bukak pintu lagi, dia dah gerak dah. Aii, tunggu la sekejap bang, kot ngah separuh bogel, nak jugak pakai pakaian yang elok, baru keluar. Hish!

Sebenarnya, ramai juga blogger malaysia yang menjalankan perniagaan baju kurung online ni. Ia juga salah satu cara jana income dengan blog. InsyaAllah, aku juga bakal menyusul, membantu perniagaan isteri.

Berbalik kepada pembeli penipu atau pembeli online penipu ni, ceritanya macam ni. Wife aku terima tempahan melalui pos dari rakan beliau. Kira kenal la jugak. Bila dapat tempahan, bayaran hanya dikenakan bila barang yang dipesan sudah siap sepenuhnya. 

Bila baju kurungnya dah siap, wife aku pun beritahulah rakan beliau ni. Wife aku pulak tahu kat mana rumah rakan dia ni. Jadi, disebabkan rakan dia ni sibuk, wife aku pun hantar baju dia ke rumah keluarga dia (Sebenarnya, ini juga atas permintaan rakan wife aku ni).

Dan sepatutnya bila tempahan sudah siap, bayaran haruslah dibuatkan? Tapi tidak sama sekali. Hingga sekarang, wife aku masih belum terima apa-apa bayaran lagi. Ish, dah kenapa. Barang dah ambil, tapi taknak bayar? Sebenarnya, wife aku kenal dengan rakan dia ni siap dengan family dia lagi. Itu yang berani hantar baju dulu, walaupun bayaran masih belum dibuat. 

Rupanya salah sama sekali. Betul la orang cakap, jangan pernah percayakan sesiapa pun. Inilah jadinya. Aku sebenarnya pelik dengan manusia macam ni. Bayaran baju tak sampai RM100 pun. Baju dia dengan anak dia lagi. Pun susah jugak nak bayar. Kalau harga sampai beratus-ratus tu, mungkinlah kan.

Lepas tu, dia boleh buat dek je. Kita dah mesej banyak kali, pun dia buat dek je. Tak kan lah, sampai nak ke rumah minta kan? Sendiri faham sudah.

Sebenarnya, ini juga adalah pengalaman pertama kali berhadapan dengan perkara macam ni. Aku tahu, bukan setakat pembeli online penipu atau pembeli penipu ni, malah lebih dari itu pun ada. Ada banyak lagi ragam pelanggan yang pelik-pelik. Takpe, ambil ia sebagai pengajaran untuk masa mendatang. Pengajaran, pengajaran jugak, Duit tu bayar la kan.

Bagi sesiapa yang ingin menempah baju kurung dewasa dan kanak-kanak dengan harga yang sememangnya murah dan sudah tentu tanpa cas GST, boleh hubungi 0136400070 (Maria).

You Might Also Like

5 comments

  1. kengkadang bila pembeli ni jujur..penjual pulak penipu..ni penjual jujur si pembeli pulak yg menipu...
    wah..sy nak tempah baju kurung kanak-kanak boleh la ni kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Owh, boleh-boleh. Hehehhe.

      Boleh hubungi no yang tertera di atas ya. :)

      Padam
  2. Ok moga murah rezeki nnt...nak htr tempahan area mana ni Ejoy...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tempahan dalam melaka jugak. Ha. Hmm.

      Padam
  3. eeeeee... tak takut badan gatal2 ke pakai baju tak bayar.... :p

    *pengalaman adalah guru terbaik..." kannn.. lepas ni kawan tak kawan kena ikut prosedur jual beli juga ye...

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email