Kelebihan Simpanan Emas. - ceritaejoy

Kelebihan Simpanan Emas.

4:13 PTG

Ok. Petang-petang camni, aku nak kongsikan sedikit tentang kelebihan simpanan emas berbanding dengan simpanan wang kertas.

Aku ambil contoh, simpanan untuk melancong atau pergi umrah atau pergi haji.

Katakan anda membuat perancangan bercuti bersama keluarga pada tahun hadapan. Dan anda mula menyimpan sejumlah wang untuk tujuan tersebut. "Nilainya" tetap sama bila sampai masanya anda bercuti bersama keluarga. Percaya atau tidak?

Berbanding jika anda menyimpan emas. Katakan anda memiliki sejumlah wang yang cukup untuk membeli 5 keping dinar yang berharga RM700 ( Ini hanyalah contoh pengiraan sahaja). Anda simpan pada tahun ini. Dan anda masih lagi berusaha untuk menambah simpanan anda. Sama juga halnya jika anda membuat simpanan wang tadi. Dan bila tiba masanya anda ingin bercuti bersama keluarga anda, anda pasti terperanjat dengan nilai simpanan anda. Kerana ianya sudah bertambah. Percaya atau tidak?

Kenapa perkara seperti ini berlaku?

Ini disebabkan oleh kenaikan harga emas pada setiap tahun. Buktinya?

Nilai wang kertas tidak pernah berubah sejak ianya diperkenalkan. Harga emas pula berbeza pada 10tahun yang lepas.

Jadi, yang manakah punya kelebihan di dalam simpanan anda?

Emas atau wang kertas?

You Might Also Like

11 comments

  1. sudah ramai terkena...camna tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Contoh sudah ramai yang terkena?

      Padam
    2. Terkena dek pelaburan emas bukan fizikal. Bayar untuk harga emas, tapi emas nya tak dapat. Itu maksud wan kan?

      Padam
    3. ada yg masuk skim ETA 7 & etc. janjinya untung 2-3x ganda. tp hny indah kabar dr rupa.

      Padam
    4. Owh, saya sendiri pun tak suka. Ramai rakan-rakan kat sekeliling saya yang join benda tu. Saya "nampak" emas-emas mereka. Tak pasti samada itu beli sendiri ataupun sebab join benda tu.

      Apa yang saya maksudkan adalah beli dan simpan sendiri. Jika anda percaya pada emas poh kong (antara nama besar), belilah di poh kong. begitulah sebaliknya. Beli dekat tempat yang dipercayai dan kemudiannya simpan. Atau beri isteri pakai. :)

      Padam
  2. jemput ke blog sy yer tuan blog. anda terpilih memenangi GA sy.

    www.anisahabdullah.com

    BalasPadam
  3. Pendapat peribadi, simpanan emas lebih menguntungkan. Nak-nak kalau beli barang kemas, hehe :)

    BalasPadam
  4. emmmmm.... boleh dipikirkan... yg masa 1 nak buat...

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Saya sangat suka dengan emas. Hehehhehehehe

      Padam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email