Jeritan Yang Tidak Kedengaran. - ceritaejoy

Jeritan Yang Tidak Kedengaran.

5:13 PTG

Jeritan yang tidak kedengaran dari orang bawahan. Bila aku duduk bersembang dengan rakan-rakan, tak ubah macam aku sedang duduk di dalam satu bilik mesyuarat 5 bintang. Isu yang mereka bangkitkan kadang-kadang terlalu ekstrem pada aku.

Mereka mampu berfikir 10 tahun dari sekarang. Mereka boleh nampak impak yang bakal berlaku dalam masa belasan tahun dari sekarang, tapi ada sesuatu yang mereka tidak boleh nampak?

Mereka tidak sedar yang jeritan mereka langsung tidak kedengaran. Jeritan mereka umpama bisikan yang wujud di dalam hati. Siapa yang mampu mendengar? Siapa?

Isu yang rakan-rakan aku bualkan, adalah isu yang sangat besar pada mata aku dan rakan-rakan, tetapi tidak pada golongan atasan.

Majikan tidak mungkin mendengarnya kerana banyak "penapis" suara untuk sampai ke sana.

Ini kerana, tidak ada medium khas untuk pihak atasan mendengar luahan hati manusia seperti kami. Dan bila tiada aduan, ini membuktikan yang segala macam usaha yang dilakukan pihak majikan adalah yang terbaik.

Sekali lagi, ia hanya terbaik di kalangan mereka tetapi tidak pada kami.

Jeritan demi jeritan, usaha demi usaha, apa yang berubah? Tidak ada apa-apa perubahan. Masa tetap berlalu dan kami tetap juga berhadapan dengannya.

Majikan tersenyum gembira. Katanya mereka berjaya memenuhi permintaan pekerja. Selalu diulangnya, jangan tanya apa yang syarikat mampu beri tapi tanyakan apa yang kamu mampu beri pada syarikat.

Persoalannya, apakah mereka benar-benar memberi? Apakah mereka sedar yang kata-kata mereka hanyalah dialog semata-mata.

Tak perlu ungkapkan, inilah realiti kehidupan. Kita dah di biasakan dengan kelangsungan hidup orang bawahan.

Persoalkan apa yang mampu kita lakukan untuk mengubah yang terbiasa menjadi luar biasa. Persoalkan bagaimana kita mampu menyediakan medium suara untuk mereka yang di dalam kalangan kita.

Ini baru betul.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email