Emosi Seorang Penulis - ceritaejoy

Emosi Seorang Penulis

1:14 PTG

Emosi Blogger

Aku selalu berfikir, bagaimana seseorang penulis atau lebih tepat lagi, seorang blogger, menulis ketika mereka di dalam keadaan emosi.

Blogger malaysia ataupun penulis juga seorang manusia yang di kurniakan emosi. Tetapi yang membezakan adalah, bagaimana mereka berhadapan dengan emosi ni.

Lumrah manusia kan, bukan setiap masa rasa gembira dan seronok. Pasti ada rasa marah dan tidak selesa. Penulisan juga bukanlah bermusim. Ia perlu sentiasa ada. Ini yang membuatkan aku tertanya-tanya.

Rasanya hampir kebanyakkan orang akan menulis sewaktu mereka berada dalam keadaan selesa. Termasuklah aku. Aku hanya akan menulis sewaktu awal pagi dan lewat malam. Tidak pada waktu tengahari. Ini yang membezakan aku dengan penulis-penulis hebat.

Mereka mampu menulis dalam apa jua keadaan dan emosi. 

Persoalannya, Bagaimana mereka mampu menulis di dalam keadaan seperti ini? Apakah yang mereka praktikkan atau ada beberapa cara untuk menulis di dalam keadaan beremosi?

Aku pernah terbaca di dalam satu buku, yang mana tertulis, penulis yang bagus adalah mereka yang mampu menulis dan menghasilkan artikel yang baik walau dalam apa jua keadaan.

Ini bermakna aku masih belum mampu berada dalam kelompok penulis yang baik. Dan juga masih belum mampu bergelar seorang penulis.

Jalan itu sudah kelihatan. Cumanya aku perlukan lampu untuk menerangi jalan yang masih suram. Tidak gelap tetapi suram.

Jenis lampunya juga perlu aku titik beratkan, supaya hasilnya adalah sangat memberangsangkan. InsyaAllah.

You Might Also Like

3 comments

  1. As Salam, semoga sentiasa istiqomah...

    BalasPadam
  2. Sama2 berkongsi ilmu yang bermanfaat..

    BalasPadam
  3. wah ayat penuh puitis ejoy...

    Betul penulis yang baik adalah dalam semua keadaan

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email