Beruntunglah mereka. - ceritaejoy

Beruntunglah mereka.

10:07 PG

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

Sekadar luahan hati aku semata-mata. Beruntunglah mereka yang pandai berkata-kata. Kerana kuasa kata-kata mampu mengubah hati manusia.

Pembayaran bonus dah semakin dekat. Jadi, diwaktu ini, akan ada ramai pekerja yang semakin "rajin". Akan ada ramai pekerja yang akan mendekati bos-bos, dalam usaha mendapatkan result yang terbaik dalam pembayaran bonus nanti.

Di sini, untungnya mereka yang pandai berkata-kata. Yang mana tak terdapat dekat diri aku. Aku bukan seorang yang pandai berkata-kata. Dan aku juga bukanlah manusia pembodek!

Dalam department aku, ada istemewanya. Yang mana, seorang pekerja yang inginkan keputusan yang baik, perlulah memberitahu kenapa dia perlu diberi keputusan yang baik oleh bos.

Dalam kata mudahnya, dia promote diri dia pada bos dan berikan semua alasan yang ada dan bos mesti bagi dia yang terbaik.

Di sini lebihnya mereka. Beruntung mereka yang pandai berkata-kata. Kalau kerja teruk sekalipun, kalau ayat power, mesti dapat gred tinggi.

Macamana pulak dengan orang yang tak tau nak susun ayat ni? Kalau kerja dia pun sama teruk, takpelah jugak kan? Macamana pulak kalau kerja dia lagi bagus daripada orang yang pandai susun ayat ni?

Pada aku, bos yang sepatutnya pandai menilai pekerja bawahan dia. Bukannya mendengar kata-kata pekerjanya sahaja. Akan wujud ketidakadilan di situ.

Kesian pulak pada mereka yang bertungkus lumus kerja sepanjang tahun tetapi tidak dinilai dengan baik. Beruntunglah mereka yang kerja tahapahapatah tapi boleh dapat gred yang tinggi.

Aku sangat percaya dengan rezeki yang Allah beri kepada hamba-hambanya. Kalau dah nama rezeki, tak kemana perginya.

Kalau dah menjadi hak seorang pekerja itu tetapi tidak diberi dengan baik, pasti akan balasannya. Aku cukup percaya dengan perkara semacam ini.

Apa pun, beruntunglah mereka yang pandai berkata-kata atau dalam erti kata lainnya, kuat bodek ni.

You Might Also Like

3 comments

  1. betul.. sebagai bos kena tgk prestasi dan hasil kerja, bukan dengar pekerja tu buat presentation kosong, tapi takda hasil...

    BalasPadam
  2. bagus abg ejoy, atleast bukanlah jenis ynag suka membodek....

    BalasPadam
  3. yang tak pandai berkata-kata, tunjukkan bukti/result guna powerpoint atau gambar rajah

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email