Berbual Dengan Tangan. - Ceritaejoy

Header Ads

Booking.com

Berbual Dengan Tangan.

Zaman sekarang ni, dah ramai yang tak mensyukuri nikmat yang Allah beri tanpa mereka itu sedari. Dan ini juga sebenarnya termasuklah dengan diri aku sendiri. Dah ramai yang tak bersyukur dengan "suara" mereka. Kalaulah mereka yang bisu itu boleh bersuara, sudah tentu mereka akan seharian bercakap. Dah ramai yang berbual dengan tangan sekarang ni.

Inilah keburukan teknologi. Semua dah tahu kan. Setiap perkara yang di hasilkan oleh manusia itu, pasti akan ada kebaikan dan keburukan. Dan aku hari ni, nak bercerita pasal keburukan teknologi.

Apa yang aku nak cerita pasal berbual dengan tangan ni? Pergilah mana-mana pun, kita boleh jumpa. Dalam komuniti masyarakat yang berbual, mata mereka lebih tertumpu kepada telefon bimbit di tangan. Walhal duduk depan mata ni. Lebih seronok berbual dalam telefon bimbit. Ini yang aku maksudkan dengan berbual dengan tangan ni.

Kalau nak berbual dalam chat telefon, baik duduk rumah je kan? Tak perlulah nak jumpa, minum-minum semua ni. Sama je jalan ceritanya. Ini tidak, dah duduk depan mata, dalam telefon juga di boraknya.

Teknologi juga sebenarnya merosakkan hubungan sesama manusia itu sendiri. Ini yang ramai orang tak sedar. Bila semua sibuk dengan teknologi yang ada. Hubungan itu menjadi sangat tidak penting.

Kalau mereka yang kurang upaya (bisu) senyap kerana menggunakan tangan untuk berbual. Mereka yang normal juga senyap kerana menggunakan tangan untuk berbual di dalam telefon bimbit. 

loading...

3 ulasan:

  1. perubahan zaman. makan sesama famili pun rasa mcm mkn sorang2

    BalasPadam
  2. Yupp btol tu ejoy..zaman sekarang tak macam zaman dulu dahh...sekarang ni paginrayanpon org cbuk layan hp huhuhuhu

    BalasPadam
  3. susah nak cakap kdg2 mak ayah pun buat camtu juga ejoy, camna tu :(

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com