Anda Bloggers Kalau.. - ceritaejoy

Anda Bloggers Kalau..

6:37 PTG

Anda bloggers kalau blog anda berupdate. Hahahaha. Sahaja aku terbitkan entry ni, bukan berniat menjatuhkan sesiapa atau niat perli sesiapa, kerana ianya lebih kepada diri aku sendiri.

Kenapa dan mengapa? Baiklah, aku cuba huraikan apa yang terbuku di dalam minda aku, sebagai perkongsian bersama.

Blog adalah suatu medan perang! Eh, bukan, hehehehe. Blog adalah satu medan perkongsian, samada dalam bentuk penceritaan atau perkongsian info dan gambar.

Jadi, bagaimana ianya di sebut sebagai blog jika tidak berupdate dan tiada perkongsian terbaru?

Di antara alasan lazim yang biasa di gunakan adalah kekurangan idea. Dan lebih teruk lagi, kekurangan idea itu berlarutan lebih daripada 1 hari! Hmm.

Aku teringat kata-kata altimet ( Penyanyi rap tuh), antara bait kata yang jelas kedengaran di dalam minda aku adalah, bilamana seorang wartawan bertanyakan hal, bagaimana beliau mampu menghafal lirik lagunya.

Jawapan yang diberikan beliau cukup istimewa. Beliau menjadikan rap sebagai kerjaya, oleh itu, lirik itu adalah sumber pendapatan beliau. Jika beliau tidak mampu menghafal lirik, maka, tiadalah gaji untuknya.

Kaitannya dengan ceritaejoy kali ini adalah, jika anda memilih untuk menjadi bloggers, maka anda perlulah menjadi seorang blogger malaysia yang sebenar. Hahahaha.

Yelah, kalau blog tak update, macamana orang nak singgah. Kan? Blog ni, cuma perkongsian dan gambar, bukan ada suara pun. Jadi, kita perlu sentiasa ada idea untuk update blog kita ni. Kan?

Pada aku, bila aku menggunakan alasan tiada idea untuk update blog, aku akan teringat kata-kata ultimet tu, jadi, aku perlu "bekerja keras" mencari idea untuk aku penuhi blog aku dengan cerita.

Kadang-kadang tu, memang mengarut la cerita dalam blog ceritaejoy ni. Tapi aku sangat percaya, bila aku berkelakuan seperti ini, aku sebenarnya melatih diri aku untuk sentiasa ada idea untuk update blog aku.

Ianya seperti suatu tanggungjawab kepada aku. Semacam perkara yang mesti aku lakukan. Bila ada sikap semacam tu, minda aku akan terpaksa mencari idea baru dan blog aku akan sentiasa terupdate. Hehehehe.

Lain padang, lain lalangnya. Tapi nak buat apa dengan lalang kan? Lain orang, lain caranya. cumanya aku nak kongsikan dekat sini adalah, anda bloggers kalau blog anda sentiasa update. Hehehehe.

You Might Also Like

8 comments

  1. susah kadang diri nak mengaku.blogger.blogger itu gelaran mereka yg berkerja dengan blog xkira la kerja untuk duit atau untuk memenuhi minat atau keduanya.
    Ada yang updatenya bermusim
    sehari melebihi 10 entri..bila dah stop , berbulan nak ada 1 entri pon payah nampak ...kita ni blogger yg minat sungguh kpd blogging pada asasnya..cubalah seimbangkan..pcl belajar dari pengalaman lalu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. UIsh. Mendalam maknanya tu. Hehehehe

      Padam
  2. But it is totally different on others mindset on blogging. If you set your mind the body will follow. Nowadays Blog its not about what you writting every day merely, it is about NUMBER...they dont like to read blog which hve bit of number...

    Increase your number...and you will become success and be a bloggers....ermmm ermmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok, kena guna translate baru boleh faham. Hahahahha. Maaf la, saya kurang cerdik. Hehehehe

      Padam
  3. pada kak eny, blog yg takde niche ni lebih santai dan senang nak tulis... pembaca pun suka nak baca... keep it up :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup, tapi ianya terpulang kepada pemilik blog juga. :)

      Padam
  4. kene update selalu... :) Insya'Allah

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email