Permulaan Ke Akhir Zaman? - ceritaejoy

Permulaan Ke Akhir Zaman?

5:24 PTG

Pandangan ini hanyalah pendapat peribadi dan pandangan dari mata aku. Aku bukanlah ustaz atau alim ulamak. Mereka lebih arif dalam bidang ni. Aku cuma meluahkan pendapat, adakah kita berada dalam zaman permulaan kepada akhir zaman?

Kenapa aku cakap macam ni? Baik. Kalau tengok keadaan sekeliling kita. Nyawa manusia semacam tiada nilai lagi. Tak suka, bunuh, sakit hati, bunuh, asal gaduh je bunuh. Macam takde nilai nyawa manusia ni. Dah macam zaman jahiliyah dulu. Dan cara kematiannya juga sangat zalim. Takut pulak nak tengoknya keadaan macam ni. Dan ini juga antara petanda akhir zaman.

Kemudian, aku teringat satu ceramah yang aku dengar kat utara tanah air. Yang mana ustaz tu cakap, akhir zaman nanti, akan ada 1 fenomena. Yang mana, manusia akan mati beramai-ramai atau serentak. Macam contoh, ini contoh ya. Dalam sekandang kambing. Hari ini sihat, keesokkan harinya, satu kandang mati. Ha, macam tu. Dan kematian mereka semacam angin yang lalu. Ia juga salah satu petanda akhir zaman. Ia dah berlaku kini. Adakah kita berada dalam permulaan ke akhir zaman?

Apa maksud kematian semacam angin yang lalu? Ustaz tu cakap, biasa dengar tak, orang cakap, eh semalam sihat, tau-tau harini dan meninggal. Ha, itulah maksudnya. Tambah ustaz tu lagi. Kematian kini, tak mengira umur. Maksudnya, sekarang ni, ramai orang muda yang meninggal dunia. Penyakit-penyakit yang dulunya banyak dihidapi golongan emas, kini banyak dihadapi orang muda.

Belum cerita yang kemalangan lagi. Lepas tu, banyak penyakit-penyakit baru yang muncul. Virus-virus yang tak pernah dengar pun dah ada sekarang ni. Hmm. Takut tak?

Tengok jugak pada pentadbiran. Bila yang jahil itu diangkat sebagai pemimpin dan ulamak di hina. Rasanya, ini tak perlu aku hurai. Takut ada yang mengata aku ni, macam-macam. Bukan takat di malaysia, malahan di dunia juga berlaku perkara ni. Adakah kita berada di permulaan akhir zaman?

Tengok pada negara berpasir yang semakin membangun. Bangunan-bangunan tinggi yang mencecah langit. Bukankah ia petanda akhir zaman? Banyak petanda-petanda besar akhir zaman. Dan kita bukan berada di zamannya. Persoalan aku, adakah kita berada di permulaan akhir zaman?

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email