Penyakit Gila Mula Menular Dalam Masyarakat Malaysia! - ceritaejoy

Penyakit Gila Mula Menular Dalam Masyarakat Malaysia!

10:04 PG

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

Terpanggil aku pagi ni nak cerita pasal penyakit yang sebenarnya dah lama ada dalam masyarakat kini. Penyakit yang pada aku susah sangat nak kesan. Mungkin juga inilah yang disebut-sebut, yang mana, pada akhir zaman nanti, akan ramai manusia yang menghidapi penyakit. Penyakit gila! Penyakit yang mula menular dalam masyarakat malaysia.

Aku teringat satu ayat yang dikeluarkan penceramah agama, yang aku dengar melalui media massa. Yang mana, antara ayatnya adalah :

" Yang bagaimana disebut, manusia akhir zaman nanti, ramai yang berpenyakit gila. Ia sebenarnya sudah ada! Mereka yang berperangai gila-gila itu juga sebenarnya sudah berpenyakit gila. Mereka yang "kadang-kadang" gila itu, sudah berpenyakit gila! Ini bermakna, ramai yang berpenyakit gila ni. Ini tidak termasuk dengan mereka yang benar-benar menghidapi penyakit ni, yang betul-betul ada surat "

Aku yang dengar ni pun, boleh jadi takut. Penyakit gila ni, skopnya luas. Kategorinya macam-macam. Aku kadang terfikir jugak, kalau mereka yang menunggang motosikal untuk jarak yang jauh. Akibat dari bosan kerana menunggang terlalu lama, tiba-tiba jer menyanyi dengan keadaan menjerit-jerit. Dengan alasan boring. Adakah ini juga dalam ketegori gila? Satu penyakit yang mula menular dalam masyarakat malaysia.

Ia sebenarnya adalah penyakit yang sangat bahaya! Kerana apa? Bila terjadi kejadian bunuh atau menyebabkan kecederaan, mereka ini automatik akan cakap, mereka gila, dan dengan mudah "terlepas". Bagaimana pula nasib mangsa ni? Takkan macam tu jer? Inilah bahayanya penyakit gila yang mula menular dalam masyarakat malaysia sekarang ni.

Aku pernah berhadapan dengan kes yang mana, seorang penyakit gila ni mengamuk. Dan orang yang di amukkan tu pula, orang normal. Kena pula orang normal tu jenis panas baran. Jadi, dia pun sama nak mengamuk. Antara ayat yang keluar dari mulut orang normal tu:

" Kau gila eh? Ada surat eh? Suka-suka nak mengamuk bagai? Ha, meh sini, kita tengok sapa yang gila sekarang ni. Tak kau mati, aku mati "

Nampak tak penyakit yang mula menular dalam masyarakat malaysia ni. Penyakit gila. Yang tak gila pun, boleh declare yang mereka gila. Macamana tu? Apa yang mampu kita buat adalah, sentiasa berjaga-jaga dalam segala aspek. Jangan biarkan diri kita dengan mudah terdedah kepada segala macam ancaman atau kepada perkara-perkara yang boleh membawa kepada keburukan. Sentiasa memantau kepada keadaan sekeliling. Kerana, penyakit gila mula menular dalam masyarakat malaysia kini.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email