Kuasa Minda Bawah Sedar. - Ceritaejoy

Header Ads

Kuasa Minda Bawah Sedar.

Rasanya dah ramai yang bercerita dan biasa dengar dengan minda bawah sedar ni. Dan hampir kebanyakkan jutawan berjaya dengan kuasa minda bawah sedar mereka. Persoalannya sekarang, bagaimana kita nak aktifkan dan mula berfikir mengunakan minda bawah sedar kita ni.


Conscious mind = Minda Sedar
Subconscious = Minda Bawah Sedar

Jelas dan terangkan gambar kat atas ni? Hampir kebanyakkan manusia mengunakan minda sedar. Dan hampir kesemua manusia hebat yang berjaya mengunakan minda bawah sedar mereka. Ini rahsia kejayaan mereka. Inilah kuasa minda bawah sedar.

Kita ambil contoh seorang petani:

Minda sedar seorang petani adalah apa yang mereka perlu tanam.

Minda bawah sedar petani pula adalah bidang petani.

Jika petani tanam benih jagung, maka jagunglah yang akan tumbuh. Sama juga kalau tanam benih tembikai, tembikailah yang tumbuh

Sangat kurang bijak kalau petani tanam benih jagung dan mengharapkan buah tembikai yang tumbuh. Tetapi, inilah yang paling banyak berlaku dalam kehidupan ramai orang hari ni.

Jika minda kita menumpukan perhatian kepada masalah ataupun perkara negatif, maka kita akan beroleh kegagalan.

Kita membuat keputusan benih apakah yang ingin kita tanam daripada apa yang kita fikir. Ramai orang telah cuai dengan apa yang mereka tanam selama ni. Dan kini ladang mereka hanya penuh dengan lalang. Ia akan mengambil masa untuk bersihkannya semula.

Minda bawah sedar akan menggunakan kuasa semula jadi untuk menghasilkan keputusan. Belajar bagaimana untuk memberi arahan yang akan menghasilkan apa yang kita mahu.

Mulakan dengan bertanya beberapa soalan kritikal. Mula berfikir dengan lebih berkesan. Gunakan soalan berikut untuk mendapatkan jawapannya.

·       Bagaimanakah kehidupan kita dari gaji ke gaji?

·       Apa yang kita rasa tentang pekerjaan sekarang?

·       Apa yang menghalang kita dari memperbaiki kehidupan kita sekarang?

·       Apa yang kita rasa apabila orang sekeliling kita menentang usaha kita untuk memperbaiki diri?

·       Cuba kita fikir, apakah yang difikirkan para jutawan tentang diri mereka? Bolehkah kita berfikir seperti mereka juga?



3 ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com