Gaji Semakin Kecil Setiap Tahun. - ceritaejoy

Gaji Semakin Kecil Setiap Tahun.

10:06 PG

Perasan atau tidak, yang gaji kita ni, semakin kecil setiap tahun. Perasan tak? Sebab apa aku cakap macamni, walhal gaji kita setiap tahun naik. Kan?

Ok, gaji naik berapa kali setahun? Yang aku tahu, gaji cuma naik sekali je setahun. Keje penat setahun, naik gaji RM50 jer, hish. Jadi, kenapa aku cakap gaji semakin kecil setiap tahun tu?

Baik. Yang aku maksudkan adalah, kuasa penggunaan gaji tu. Makin lama makin kecik. Harga barang, bukan naik sekali setahun. Kadang tu, berkali-kali naik. Dan tak perlulah mengharapkan penurunan. Sebab dia tau naik jer, tak tahu turun.

Katakan pendapatan bagi seorang suami RM2000. Ini bagi mereka yang bekerja sendirian tanpa bantuan daripada isteri yer.

Bayar rumah = RM800.
Bayar kereta = RM400.

Ini sahaja dah RM1200. Berbaki RM800. Kena yang ada anak? Belanja dapur, Bil2 semua, duit minyak bagai? Hish.

Apa yang sebenarnya berlaku adalah, kuasa membeli pengguna semakin berkurang. Dan ianya pasti berlaku setiap tahun. Ini yang orang dok cakap pasal inflasi tu.

Kerja penat sebulan, gajinya sehari. Digunakan untuk pelbagai perkara, 2 hari dah habis gaji tu. Sambung semula kerja selama sebulan. Dan ianya berlaku bertahun-tahun lamanya.

Bukan tidak bersyukur dengan apa yang ada. Cuma aku rasakan, ada kesilapan di situ. Bukan pada orang lain, tetapi pada diri sendiri. Lebih selesa berada dalam "comfort zone".

Pasti akan ada yang cakap, bersyukur jelah joy dengan rezeki yang ada. Orang lain tu, lagilah, kerja pun takda. Benar, tapi aku sangat pasti, pasti akan ada sikit runggutan dalam diri mereka-mereka ni. Dan bila ada runggutan, adakah ianya di namakan syukur?

Kena time duit cukup-cukup nak sampai hujung bulan, tayar kereta atau motor pecah, pasti ada runggutan kat situ. Itu dinamakan syukur? Susah nak jumpa dengan mereka yang betul-betul berpegang dengan kata-kata mereka.

You Might Also Like

3 comments

  1. tu lah ejoy. gaji tak pernah cukop kan kita ni . harga barang pulak makin mahal . tambh nk bayar itu ini

    BalasPadam
  2. cukup makan pakai alhamdulillah.., tp kena ada usaha cari rezeki halal dgn buat kerja sampingan... kitani jangan banyak merungut, kalau kita rasa susah kita kena tgk org bawah pd kita ...lagi susah, rezeki banding dgn org bawah...usaha banding dgn orang atas.

    BalasPadam
  3. setuju dengan PCL, kalau bandingkan hidup dengan orang di atas akan sering merasa kurang jika sebaliknya disitu nampak kelebihan kita berbanding mereka..

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email