Manusia dan Musibah. - ceritaejoy

Manusia dan Musibah.

10:38 PG

Sekarang ni, dekat corong radio dan televisyen, "terselit" bacaan surah-surah al quranul karim. Sebelum ni takda pun. Sampaikan anak aku yang baru nak masuk 2 tahun, boleh cakap dengan aku, " ayah, asin, asin" ( Ayah, yassin, yassin) merujuk kepada bacaan yassin di radio.

Kenapa sebelum ni takda? Kenapa selepas apa yang berlaku, iaitu bencana dan musibah yang diturunkan Allah, barulah ianya di pasang.

Inilah jawapan kepada apa yang berlaku. Musibah yang diturunkan Allah, bertujuan untuk mengingatkan kembali manusia kepada penciptanya.

Manusia mudah lupa, lalai dengan kerja seharian. Dan bila Allah turunkan bencana, barulah semua nak beringat. Barulah nak pasang itu dan ini.

Cerita-cerita di televisyen banyak yang melalaikan manusia. Banyak waktu solat di tinggalkan dek kerana rancangan-rancangan "menarik" yang di tayangkan.

Sekarang, selepas apa yang berlaku, barulah muncul slot-slot keislaman. Yang mengingatkan manusia kembali kepada maha pencipta.

Inilah kaitannya manusia dan musibah.


You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email