Definisi miskin pada zaman sekarang. - ceritaejoy

Definisi miskin pada zaman sekarang.

10:07 PG

Ramai yang tidak sedar yang mereka tergolong di dalam golongan miskin. Ini kerana mereka terlalu selesa dengan kehidupan selesa mereka. Kereta, rumah, berbelanja tidak menjanjikan kehidupan kita jauh daripada golongan miskin.

Aku melihat daripada sudut kewangan. Lihat pada tarikh pembayaran gaji seseorang pekerja sehingga ke saat pembayaran gaji semula. Iaitu kehidupan 1 bulan selepas penerimaan gaji.

Rata-rata daripada kita, 10hari lagi ke saat pembayaran gaji, segala perbelanjaan sudah mula di kekang. Atau pun, di hentikan penggunaannya. Sehinggalah ke saat gaji di bayar. Atau ada lebih teruk, hari pertama terima gaji, sudah habis di belanjakan, samada untuk pembayaran hutang atau perbelanjaan rumah dan semasa.

Adakah ini yang dikatakan kehidupan sederhana? Nak makan sedap kena tunggu gaji, belanja rumah kena tunggu gaji, tengah bulan semua ikat perut. Ada kereta, terpaksa guna motosikal untuk ke tempat kerja. Inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan kemiskinan zaman kini.

Jika anda ada rumah, jika rumah yang anda beli masih belum milik anda sepenuhnya, ianya adalah milik sepenuhnya bank pemberi pinjaman. Jika berlaku apa-apa kepada anda, dan anda tidak mampu membayar pinjaman, kebarangkalian anda untuk terus jatuh muflis adalah tinggi.

Sama juga dengan segala macam pinjaman yang kita lakukan. Andai kata berlaku masalah hilang upaya, kita bukan sahaja terus jatuh miskin, malah lebih teruk daripada itu.

Ini adalah zaman dimana, hanya ada 2 golongan sahaja. Iaitu kaya dan miskin. Golongan sederhana sudah kian terhapus.

Itu yang sedang berlaku tanpa kita sedari. Lihat pada gaji anda. Jika anda bergaji bawah RM3000, ianya sebenarnya masih belum cukup dengan perbelanjaan bulanan anda. Bagaimana pula dengan mereka yang bergaji di bawah nilai ini? Apakah benar anda hidup selesa?

Ramai yang mengucapkan syukur dengan kehidupan sekarang. Memang benar, kita perlu bersyukur dengan kehidupan yang ada. Tapi Allah juga menyuruh umat islam agar memajukan diri. Tidak ada salahnya menjadi orang kaya.

Perkataan syukur itu adalah kepada semua perkara. Tetapi, masih ada yang mengeluh dengan harga barang yang semakin meningkat, harga minyak naik, taraf hidup naik tetapi gaji masih juga naik dengan kadar yang rendah. Jadi, benarkah anda bersyukur?

Sedar mulai sekarang. Tiada lagi golongan pertengahan, kini tinggal 2 golongan sahaja. Apa yang anda mahu lakukan untuk tempatkan diri dalam golongan atasan? Atau masih ingin kekal dalam golongan pertengahan, yang bila-bila masa boleh jatuh ke dalam golongan bawahan.




You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email