Sarkofagus dari Karajia. - ceritaejoy

Sarkofagus dari Karajia.

10:00 PTG

Kira-kira 60 km timur laut kota Chachapoyas, di Wilayah Luya, di Peru, terletak tapak arkeologi Karajia, di mana makam pemakaman "orang-orang bijaksana kuno" berada. Terletak tinggi di birai di tepi tebing batu kapur, enam sarkofagus  (keranda diukir dalam batu dan dipaparkan di atas tanah) yang menyerupai enam torso tanpa kaki dengan kepala besar dan garis rahang yang sangat besar, berdiri bangga dengan dagu mereka ke atas dan menghadap jurang.

Sarkofagus telah dibina oleh orang-orang Chachapoya kira-kira 600 tahun yang lalu. Pada asalnya, terdapat lapan sarkofagus tetapi dua telah dimusnahkan oleh gempa bumi dan lain-lain unsur-unsur semula jadi.

sarcophagi-karajia-4

sarcophagi-karajia-1

sarcophagi-karajia-2

sarcophagi-karajia-5


You Might Also Like

1 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email