Azerbaijan: Tanah Api. - ceritaejoy

Azerbaijan: Tanah Api.

8:00 PTG

Azerbaijan, yang terletak di Selatan Laut Caspian, adalah antara pengeluar minyak tertua di dunia. Industri petroleum di Azerbaijan menghasilkan kira-kira 800,000 tong minyak sehari dan 1 bilion meter padu gas setahun. Ada begitu banyak simpanan minyak dan gas asli di bawah Semenanjung Absheron.

Sepanjang Azerbaijan, banyak kebakaran telah berlaku sejak zaman dahulu dan ini telah dilaporkan oleh penulis sejarah seperti Marco Polo pada abad ke-13, dan kemudiannya oleh penulis terkenal Alexandre Dumas, yang menggambarkan sebuah kuil api Zoroastrian dibina mengelilingi api semula jadi.

Fenomena kebakaran spontan yang disebabkan oleh rembesan gas menyebabkan Azerbaijan digelar "Tanah Api."

yanar-dag-1

yanar-dag-2

yanar-dag-3

ateshgah-of-baku-1

yanar-bulag-1

yanar-bulag-2


You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email