10 kopi termahal dunia. - ceritaejoy

10 kopi termahal dunia.

11:31 PG

Entry ni khas untuk peminat-peminat kopi seperti aku. Cuma harganya sedikit mahal, jadi, minum kopi kapal api sahajalah. Hehehehe.

10. Coffee Yauco Selecto AA (Puerto Rico)

yauco

Kopi telah lama menjadi tanaman komersial di Puerto Rico, dan ia berfungsi sebagai ekonomi di dalam pasaran domestik dan asing. Apa yang membuatkan kopi dari rantau Yauco di Puerto Rico begitu kaya dengan rasa adalah gabungan unsur-unsur semula jadi dan teknik pertanian. Jumlah hujan di Puerto Rico adalah tinggi, terutamanya pada ketinggian yang tinggi di kawasan pergunungan, di mana kopi ini berasal. Selain itu, tanah liat yang kaya dengan nutrien juga memberikan rasa kopi yang tersendiri. 

9. Starbucks Rwanda Blue Bourbon (Rwanda)

rwanda

Kopi Bourbon adalah pusaka Kopi Arabica, yang mana ianya dikenali kerana iklim. Starbucks dibantu dalam mewujudkan lebih banyak ladang-ladang kopi di Rwanda sebagai misi sosial untuk membina semula negara yang ekonominya digegarkan oleh keganasan dalaman.

8. Mi Esperanza Coffee (Honduras)

esperanza

Honduras semakin menjadi pemimpin di rantau pengeluar kopi di Amerika Tengah.
Kopi Honduras dicari kerana kualiti semula jadi yang menggabungkan perisa buah-buahan, kacang, coklat dan rempah. Ia disukai oleh para pecinta kopi kerana ia adalah sangat aromatik & tidak meninggalkan rasa pahit selepas meminumnya.

7. Los Planes (El Salvador)

planes

Kopi Finca Los Planes ditanam di kawasan pergunungan Chalatenango, El Salvador di ladang yang dikendalikan oleh Sergio Ticas Mata, yang mewarisi ladang dari bapanya.

6. Blue Mountain (Jamaica)

blue

Kopi Blue Mountain mempunyai reputasi yang cemerlang di seluruh dunia. Kira-kira 80 peratus daripada kopi yang dihasilkan di Blue Mountain dieksport setiap tahun ke Jepun. Kopi itu sendiri berkembang pada ketinggian 5,000 kaki. Di atas paras laut di Blue Mountains Jamaica.

5. Fazenda Santa Ines (Brazil)

brasil

Di ladang Fazenda Santa Ines, tradisi adalah segala-galanya. Dari kedudukan ladang yang menjadi perniagaan keluarga, dengan kaedah tanaman tradisional dan pemprosesan kopi mereka, Ladang Fazenda Santa Ines konsisten menghasilkan secawan kopi yang berkualiti. Tanaman kopi mereka disiram mengunakan air mineral semula jadi dan ditanam di tanah yang subur.

4. Molokai Coffee (Hawaii)

molokai

Hawaii dikatakan satu-satunya negeri di Amerika Syarikat dengan iklim dan keadaan tanah yang sesuai untuk tanaman kopi. Dan oleh sebab itulah hawaii mempunyai pelbagai kopi yang terkenal di dunia. Salah satunya adalah kopi Moloka'i yang dihasilkan oleh Coffees of Hawaii di ladang berkeluasan 500 ekar terletak di Kualapu'u, Maui County. 

3. St. Helena Coffee (St. Helena)

helena

Asal-usul Kopi ini dikesan bermula daripada Napoleon Bonaparte, yang terpikat dengan rasa kopi ini dan mula cenderung untuk menanamnya di pulau itu sendiri. Sejak zaman Napoleon, kopi di St Helena Island terus berkembang. Pulau itu terletak kira-kira 1,200 batu dari pantai barat Afrika.


2. Luwak Coffee (Indonesia)

luwak

Apa yang membuatkan kopi Luwak dari Indonesia menjadi sangat berharga adalah kerana proses penghasilan kopi ini. Kopi Luwak atau dikenali sebagai kopi musang, terhasil daripada najis haiwan. Musang diberi makan buah kopi terpilih, dan kemudiannya menghasilkan najis. Biji kopi yang sempurna daripada najis musang ini di proses dan dijadikan kopi.

1. Hacienda La Esmeralda (Panama)

esmeralda


Kopi ini berkembang di bawah naungan pokok-pokok jambu batu di lereng Gunung di Panama, ianya mendapat permintaan yang tinggi dan hanya ditanam dalam kuantiti yang kecil. Ia adalah jarang dan istimewa di dalam dunia kopi dan merasanya sekali dalam seumur hidup satu kemestian bagi mana-mana peminat kopi. 

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email