The Kopjes. - ceritaejoy

The Kopjes.

7:02 PTG

Serengeti adalah padang rumput, hutan dan paya yang sangat luas, ianya hampir 30,000 kilometer persegi. Dataran ini bermula dari utara-barat Tanzania ke selatan-barat Kenya. Ia menjadi rumah kepada kira-kira 70 mamalia besar dan kira-kira 500 spesies burung.

Menghiasi sepanjang sisi savana yang luas ini adalah granit yang melekat keluar seperti pulau-pulau berbatu di lautan rumput.

Ianya dipanggil kopjes, dan terbentuk apabila batu gunung berapi yang lembut dan abu yang meliputi Serengeti telah dihakis dan mendedahkan batu metamorfik yang berada sangat lama di bawah tanah.

Selain daripada menyediakan satu pemandangan yang indah dengan padang rumput di sekitarnya, kopjes menyediakan habitat kepada pelbagai makhluk kerana kehadiran pelbagai jenis tumbuhan, gua untuk kediaman haiwan, air, dan sudut pandangan untuk banyak pemangsa.

kopje-serengeti-4

kopje-serengeti-8

kopje-serengeti-9

kopje-serengeti-3

kopje-serengeti-6

kopje-serengeti-2


You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email