Belum tentu selamat. - ceritaejoy

Belum tentu selamat.

11:14 PG


Lampu hijau menandakan kenderaan boleh bergerak. Bila tengok lampu hijau menyala sahaja, semua kenderaan akan bergegas untuk bergerak.

Tetapi, ianya belum tentu selamat lagi! Ini berlaku kepada aku sekeluarga malam tadi. Di hadapan kenderaan kami, ada sebuah ambulan yang sedang perjalanan ke hospital berdekatan. Dan aku menjarakkan sedikit kenderaan kami kerana pasti ada sebuah atau lebih motosikal yang akan ikut serta ambulan itu. Ini memang pasti.

Dan lampu isyarat berwarna hijau di lorong aku. Dan seperti kebiasaannya, aku tidak akan memberhentikan kenderaan ( tidak pasti jika ada orang lain yang memberhentikan kenderaan bila lampu isyarat di lorong mereka berwarna hijau).

Dalam masa yang sama, ada sebuah kenderaan dari lorong lain, terus masuk simpang lain. Dan kenderaan itu betul-betul berhadapan dengan kenderaan aku. Aku boleh nampak wajah penumpang di dalam kenderaan terbabit ( Nampak sangat terkejut).

Aku sempat brek kenderaan aku, dan aku sangat pasti, jika aku tidak berbuat demikian, aku sudah pasti melanggar kenderaan tersebut. Dan ianya pasti akan mengundang masalah yang lebih besar!

Isteri aku hanya mengucap panjang di dalam kenderaan.

Alhamdulilah. Tiada apa-apa yang berlaku. Ini semua ketentuan Allah.

Dan yang pasti, lampu hijau belum tentu selamat!

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email