4 prinsip asas kewangan - ceritaejoy

4 prinsip asas kewangan

2:15 PTG

Apakah 4 prinsip asas kewangan?

1) Beli secara tunai.

Beli setiap keinginan kita secara tunai dan hentikan belian jenis ansuran. Jika kita terpaksa berhutang, ini menunjukkan yang kita masih belum mampu untuk mengunakannya. ( Ini tidak termasuk di dalam belian rumah)

2) Hidup di bawah kemampuan.

Berbelanjalah mengikut keperluan dan bukannya kemampuan. Buang perkataan bergaya dalam hidup sampailah kita benar-benar mampu.

3) Mulakan tabiat menyimpan.

Mulakan dari kecil. Kan ada pepatah, sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Buat tabungan anda di rumah ataupun ditempat kerja dan mulakan tabungan anda.

4) Bina pendapatan kedua.

Jangan hanya fokus pada pendapatan tetap sahaja. Perlu ada pendapatan sampingan. Pendapatan tetap sebagai belanja bulanan manakala pendapatan sampingan sebagai tabungan.

You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email