10 gunung tertinggi dunia. - ceritaejoy

10 gunung tertinggi dunia.

4:58 PTG

Jom tengok 10 gunung tertinggi di dunia.

10. Gunung Elbrus


Gunung Elbrus merupakan gunung berapi yang tidak aktif terletak di banjaran gunung Caucasus, di Kabardino-Balkaria dan Karachay-Cherkessia, Russia, berhampiran sempadan Georgia.

9. Puncak jaya.


Puncak Jaya atau Carstensz Pyramid (setinggi 4,884 m) adalah puncak tertinggi Gunung Carstensz di Banjaran Sudirman di tanah tinggi pusat barat wilayah Papua, Indonesia.

8. Vinson massif


Ia adalah gunung tertinggi di antartika dengan ketinggian 5,140m.

7. Pico de orizaba


Gunung tertinggi di Mexico dan ketiga tertinggi di Amerika Utara. Ia setinggi 5,636 meter di atas paras laut.

6. Gunung Logan


Gunung Logan adalah gunung tertinggi di Kanada dan puncak kedua tertinggi di Amerika Utara, selepas Gunung McKinley (Denali).

5. Pico Cristóbal Colón


Pico Cristóbal Colón adalah gunung tertinggi di Colombia, dengan ketinggian anggaran 5,700 meter.

4. Gunung Kilimanjaro


Kilimanjaro, dengan tiga kon gunung berapi, Kibo, Mawenzi dan Shira. Ia sebuah gunung berapi aktif di Taman Negara Kilimanjaro, Tanzania. Gunung paling tinggi di Afrika dengan ketinggian 5895m di atas paras laut.

3. Gunung McKinley


Gunung McKinley, atau Denali, di Alaska, adalah puncak gunung yang paling tinggi di Amerika Syarikat dan di Amerika Utara, dengan ketinggian puncak  6,194 m di atas paras laut.

2. Aconcagua


Aconcagua ialah gunung tertinggi di benua Amerika pada ketinggian 6,960.8 m. Ia terletak di banjaran gunung Andes, di wilayah Mendoza, Argentina, dan terletak 112 kilometer (70 batu) barat dengan utara modal, di bandar Mendoza.

1. Gunung Everest


Gunung Everest adalah gunung tertinggi di Bumi, dengan kemuncaknya pada 8848m di atas paras laut. Ia terletak di bahagian Mahalangur di Himalaya. Sempadan antarabangsa antara China dan Nepal.


You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email