Ubat penyakit stroke - ceritaejoy

Ubat penyakit stroke

9:23 PG

Pagi tadi aku terbaca satu perkongsian tentang ubat kepada penyakit stroke. Dan aku ingin kongsikan ia di blog aku ini.

Bila seseorang itu terkena penyakit ini dan terjatuh ( di dalam tandas), pembuluh darah ke otak akan pecah sedikit demi sedikit. Perkara pertama apabila kita berhadapan dengan perkara ini adalah jangan panik. Jika pesakit berada di dalam tandas atau ruang tamu, atau dimana sahaja, jangan dipindahkan ke tempat lain, kerana ini akan mempercepatkan lagi pembuluh darahnya pecah!

Caranya adalah dengan mengambil 1 jarum dan bakarkan/disterilkan dan kemudiannya cucuk di setiap jari pesakit sehingga keluar 1 atau 2 titis darah. Jika tidak keluar, bolehlah urutkan jari itu sehingga keluar darah. Setelah itu, pesakit akan sedar dalam beberapa ketika.

Jika mulut pesakit miring, tarik kedua daun telinganya sampai merah dan cucuk jarum di bahagian bawah daun telinganya ( jarum buat seperti di atas) sehingga keluar 1 ke 2 titis darah. Setelah pesakit sedar dan mulutnya kembali normal, bolehlah bawa ke doktor atau hospital.

Biasanya, orang yang terkena stroke, pembuluh darahnya akan cepat pecah kerana terhentak semasa dalam perjalanan ke hospital. Kebiasaannya, pesakit akan tidak sedar/pengsan atau cacat/lumpuh.

Sentiasa ingat, keluarkan darah dari jari orang yang terkena stroke, akan menyelamatkannya.

Selamat mencuba!


You Might Also Like

0 comments

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email