Pentingkan diri? - ceritaejoy

Pentingkan diri?

1:38 PTG



Aku pasti ramai yang biasa dan lali dengan perkara seperti ini. Situasi ini benar-benar menganggu pemanduan aku keseluruhannya. Manakan tidak, cahaya yang dipantulkan, 80% menganggu penglihatan aku. Inilah antara kelemahan mereka yang bercermin mata.

Setiap kali berhadapan dengan situasi ini, aku akan turut sama memberi lampu tinggi. Ini adalah sebagai satu isyarat untuk pemandu terlibat menggunakan lampu biasa.

Bagi sesetengah pemandu, apabila kenderaan hadapan memberi lampu tinggi, mereka dengan serta merta menggunakan lampu biasa. Tetapi ada juga pemandu yang tidak mengendahkannya. Terus menerus menggunakan lampu tinggi ini tanpa memikirkan pemandu lain.

Sikap ini sepatutnya tidak ada di dalam diri setiap pemandu. Ini kerana, kita berkongsi jalan yang sama. Dan tidak salah juga aku ingin katakan adalah, ia boleh menjadi penyebab kepada kemalangan jalan raya. Akibat daripada penglihatan pemandu lain terhalang.

Jadi, sentiasalah bersikap bertimbang rasa. Untuk kehidupan yang lebih harmoni. Bukan untuk orang lain, untuk diri kita juga.

You Might Also Like

5 comments

  1. ye kadang bengang jugak orang yang macam ni :/
    jemput join ---> http://mellyareenza.blogspot.com/2014/08/segmen-jom-blogwalk-2-by-mellya.html

    BalasPadam
  2. klu kita, kita main lampu. baru dy sedar

    BalasPadam
  3. yang macam ini, kita dah main-main lampu, tapi mereka still tak turunkan lampu, macamana nak buat tu?

    BalasPadam

[Penafian] Segala perkongsian di dalam blog ceritaejoy ini adalah pendapat peribadi yang mahu dikongsikan bersama pembaca blog dan sebagai rujukan pemilik blog untuk kegunaan masa hadapan.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab dengan penyalahgunaan artikel dari blog ceritaejoy dan sebarang komen dan pendapat yang diberikan pembaca blog samada secara positif atau negatif adalah dipertanggungjawabkan kepada pembaca sendiri.

Follow by Email